onsdag 2 november 2016

Fenomenet Matkassar

Den eviga frågan om vad vi ska äta varje dag. Frågan som varje barnfamilj ställs inför och som efter ett dag känns väldigt uttjatat. Jag och min sambo slog sak i verket och beställde en matkasse, som är så populärt.

Matkassen fick vi hämta vid affären. Utanför affären stod en lastbil där man helt enkelt bara visade sin legitimation också fick vi matkassen i gengäld. Väldigt smidigt då det även kommer med recept för fem dagar.

Vår första vecka så var det lite blandat men en av rätterna var fisk, eller mer bestämt rödspätta. Vi hämtade matkassen på måndagen och tisdag är lite av en fiskdag så vi åt fisken på tisdagen. Redan på kvällen så började min sambo klaga på illamående vilket senare blev till att hon spydde. Min äldsta dotter fick samma symptom lite senare på kvällen när det var läggdags. Efter dottern lagt sig tog det kanske 30 minuter innan jag fick gå in till henne och byta sängkläder. Sambon låg nerbäddad i vad som kunde beskrivas som något värre än maginfluensa. Redan nu var jag säker på att vi hade blivit matförgiftad.

Tur var att det bara var jag, min sambo och äldsta dotter som åt, medan de två yngsta på 3 och 1 år åt annat. Mitt insjuknande kom först på morgonen efter. Våran slutsats var att det måste ha brustit någonstans i förvaringen av fisken. Svårt att se att vi skulle bli matförgiftad av potatis.

Idag, på SVD kunde jag läsa följande artikel. Summering är att Hemköp (Axfood) och Middagsfrid kör ut sina matkassar som innehåller kött, fisk och frysta varor utan någon som helst kylning. I vissa fall har det körts ut i vanliga skåpbilar mitt i sommaren och ibland bara legat i folieförpackningar som ska hålla kylan någotsånär. Till deras försvar gess svar som att de frysta varorna ska tina tills de når kunden.

Efter min upplevelse så har jag aldrig köpt matkassen igen. Jag har jobbat inom dagligvarubranschen och sett i första hand hur vissa av dessa matkassar behandlas. Lastbilen kommer på eftermiddagen, står där med öppet flak hela kvällen fram tills chauffören slutar. Sedan körs alla återstående matkassar in i affären på en pall för att någon som jobbar ska köra in den i kylen när tid finns. Är det så här man vill ha sitt kött? Eller fisk?

En annan sak jag har gnällt på är om man tex ska få 800 gram skinkstek också är biten på 700 gram. Då ligger där en liten grytbit på 100 gram vid sidan om steken på 700 och man ställer sig ganska frågandes vad man ska göra med den 100 gram biten?

Jag har inte forskat i det närmare men nog måste det även vara billigare att handla själv inne i affären om man kan motstå diverse lockelser? Recepten finns ju oftast att hitta veckan efter på matkassens hemsida.

För att locka detta till aktier så kan jag känna viss besvikelse över Axfood och Hemköp. Jag har ganska länge imponerats över Axfood och i synnerhet Willys. Axfoods populäritet i bloggosfären är påtaglig och jag har länge sneglat på att också köpa ett innehav. Willys tycker jag har stora framsteg där jag tidigare drog mig för att besöka mitt lokala Willys med anledning att där alltid var underbemannat och långa köer i kassan.

Med deras självscanning har de tagit ett stort steg framåt och jag besöker det mer frekvent. Skulle till och med kunna sträcka mig och säga att det är mitt val av affär just nu. Därför borde det vara lätt för mig att investera i bolaget också, men så kommer en sån här nyhet som jag kan relatera till och då blir det svårt. Just matkassar är en marknad som exploderar och där borde Axfood erbjuda bättre kvalite.

Så hittills blir det inga aktier i Axfood.

5 kommentarer:

  1. Aj aj, ingen bra PR där inte för Axfood. Som du skriver, ska Axfood hålla sig fortsatt marknadsledande och inte förlora kampen om onlineförsäljning så måste de se till att inte fläcka ned sitt rykte på detta vis. Blir intressant att följa om detta kan ha långtgående konsekvenser.
    /S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis. När jag var kvar inom dagligvarubranschen så var det att det var inom matkassarna som de framtida pengarna fanns. Att schabbla upp där kan betyda stora förluster.

      Radera
  2. En del företag verkar inte förstå att ett dåligt rykte kan sprida sig fort. Skulle jag själv driva ett företag skulle jag satsa på 100% nöjdhet. Nöjda kunder kommer tillbaka även om det är lite dyrare. Sen är det så att 1 nöjd kund berättar kanske till en vän. 1 missnöjd kund berättar till 10. Blev också lite förvånad att dom inte sköter sina matleveranser. Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja och speciellt nu med internet och sociala medier. Nu skrev jag ingenting om min matförgiftning då min arbetsgivare inte hade uppskattat det, men ponera att jag inte varit anställd inom dagligvarubranschen, så hade det ju nåt alla mina vänner att jag blivit magsjuk av en matkasse. Inte alls bra!

      Radera
    2. Exakt. Jag har talat om det tidigare och gör det igen; vi lever i en blandning av IT-samhället och värderingssamhället vilket gör att kundnöjdhet är viktigare än någonsin.

      Radera