torsdag 16 februari 2017

Månadsrapport januari 2017

Januaris rapport kommer nu lite senare än önskat. Februaris kommer komma vid månadsskiftet precis som vanligt.

Varför gör jag en balansräkning?
För att jag vill veta hur mycket jag är värd om jag skulle ta och omvandla alla mina tillgångar till pengar och sedan betala av mina skulder. Kommer jag ha pengar över då? Svaret var deprimerande i början men nu ligger jag äntligen på det gröna och detta året har det gått över förväntan. Det negativa med min balansräkning är att mina tillgångar är väldigt koncentrerade till min bostad men det är något jag vill jobba på. Med det sagt så tycker jag inte det är något jättedåligt, vill bara vara mer diversifierad.

Något positivt som den här balansräkningen har fört med sig är att jag har undermedvetet börjat leva på ett sätt som gör att jag alltid försöker öka mitt egna kapital månad för månad. Finns väl en viss tävlingsmänniska i alla som bara vill vara bättre hela tiden.

Målet för 2017 ligger på eget kapital på 400,000 kr. Det är ett absolut möjligt mål att nå, men ett mål som gör att jag inte kan slappna av utan måste spara planenligt.

Januari 2017. Föregående månad inom parantes.
Totala tillgångar: 1 036 769 kr (1 024 413 kr) +12 356,57 kr
Totala skulder: 753 842 kr (760 184 kr) 6342 kr

Totalt ökar mitt egna kapital med 18698,57 kr denna månad till totalt 282 927 kr. En total ökning med 18698,57 kr detta året.

Soliditet: 27,29% (25,78%)
Bolån: 65,25% (66,63%)
Balanslikviditet: 9,92% (10,29%)
Kassalikviditet: 6,20% (6,34%)

Den/de gröna staplarna är de som är avklarade.


Det börjar kännas bra att min egna soliditet går uppåt. Jag tycker ändå att jag är ganska skuldsatt och jag ska inte krypa under stolen med att jag funderar på att amortera lite extra även om räntan är låg. Jag vill fokusera mer på att öka mitt kontantsparande och i aktier för att öka på mina andra tillgångar. Huset är tyvärr fortsatt en väldigt stor del av tillgångarna då varje bedömning ifrån mäklaren är att värdet går upp. 

SCHD, Schwabs US Dividend ETF med låg expense ratio är i fokus nu. Intressant fond där jag kommer köpa på mig och få en stor del av portföljen framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar