onsdag 26 april 2017

Jantelagen och investerande

Efter att jag läste Petruskos inlägg om att man inte ska tro man är bättre än andra, som kan nås här http://petrusko.blogspot.se/2017/04/tro-inte-att-du-ar-battre-andra.html så kände jag mig bara tvungen att skriva lite på min blogg om min åsikt.

Just det här med att man inte ska tro man är bättre än andra är så typiskt svenskt så det är tråkigt. Man ska inte sticka ut hakan och man ska sitta tyst om man är framgångsrik.

Enligt Wikipedia förklaras jantelagen som följande:

Jantelagen formulerar i ord den oskrivna lag, som säger att man inte får sticka upp och tro att man är bättre än andra på något sätt. Jantelagen kopplas till kulturen på många platser i Skandinavien. Motsvarande fenomen finns däremot på många platser i världen. På engelska används uttrycket Tall poppy syndrome som betyder att någon som åstadkommit något positivt inte erkänns för att folk inte tycker vederbörande är värd det.

Och lite så är det i samhället. Sedan jag lämnade mitt förra jobb för att studera ekonomi så har jag fått berättat för mig att min närmsta chef tycker jag har blivit fin i kanten och bara för att jag reser till Stockholm på vissa möten då och då, så tycker han att jag tycker jag är något speciellt. 

Men hur som helst så investering och att man inte ska tro något. Jag tycker den här klyschan med att 9/10 inte slår index skulle behövas revideras neråt. Nog påverkas det av allt folk som inte har ett intresse men som ändå sparar i aktier. Jag kan till exempel se min farmor som har en bunt Ericsson och H&M aktier. Inte kommer hon slå index med dom innehaven. Även när jag pratar runt så hör jag väldigt mycket om far och morföräldrar, ja även föräldrar, som har investerat i aktier och då är det stora svenska bolag såsom just Ericsson och H&M som är populära. Dessa människor som inte sätter sig in i bolagen och kollar efter andra potentiellt bättre investeringar bidrar enligt mig till en ansenlig % i den här skalan där 9 av 10 ej slår index utav privatspararna.

Sedan kan jag även känna att inte alla är ekonomiskt lagda för att faktiskt urskilja vad som är en bra och dålig investering. Det vet inte jag heller till 100% såklart, men jag har en susning om vad jag ska kolla på. Eller som Nordeas VD som kallar 80% av befolkningen för finansiella idioter.

Att 9/10 fondförvaltare inte slår index är väl inte det så konstigt heller. En massa regler och krav de måste följa och här har vi privatsparare en enorm fördel. Vi kan ju bygga en portfölj på 12 bolag och vara nöjda medans fonder oftast har över 100 bolag.

Nej! I en tid där man kan läsa hur många böcker som helst, se hur många videos på youtube om investering och man har tillgång till Börsdata så tycker iaf inte jag att det här med att slå index verkar särskilt svårt. Bygg ihop en OMXS30 portfölj men ta bort Fingerprint och Ericsson och nog kommer du slå OMXS30 över en längre tid.

Jag vill gå emot strömmen och helt enkelt skriva, är du inte en "finansiell idiot" så kommer du slå index över tid om du tar tillvara på alla hjälpmedel som finns där ute. Vi lever i en annan tid helt enkelt. Jantelagen ska inte få stoppa mig iaf.

11 kommentarer:

  1. Varför är det så viktigt att slå index?

    Och varför ska vi revidera siffran att 9/10 inte slår index? För att det finns äldre människor som bara äger en/några aktier och inte kan slå index, så ska deras resultat inte vara med? Då speglar ju inte 9/10 sanningen. Det är ju 9/10 just för att många inte slår index.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte viktigt att slå index, min poäng är att det antagligen inte är så svårt som alla säger.

      Man kan lätt tro att 9/10 som försöker slå index misslyckas när man säger att 9/10 inte slår index. Men det är knappast så många som faktiskt försöker. Hade varit intressantare med en siffra som visar hur många som aktivt försöker slå index som lyckas. Den siffran är jag säker på hade varit betydligt mer i favören för privatspararen än att 9/10 misslyckas.

      Radera
    2. Hur hade du tänkt man skulle få fram den siffran då? Då måste man intervjua folk, och hur många av de som försöker skulle erkänna att de inte lyckades? Det skulle bli missvisande, det skulle se ut som att de flesta som försöker lyckas, vilket jag inte tror är fallet.

      Radera
    3. Fast poängen är inte att få en ny siffra, jag vill mer få fram att den nuvarande är väldigt missvisande och inte ger en rättvis bild för oss som faktiskt försöker.

      Radera
    4. Du vill inte ha en ny siffra men ändå skriver du:

      Hade varit intressantare med en siffra som visar hur många som aktivt försöker slå index som lyckas. Den siffran är jag säker på hade varit betydligt mer i favören för privatspararen än att 9/10 misslyckas.

      Radera
  2. Fast Jantelagen är ju norsk. Alltså: Du ska inte bara tro att du inte är något, du ska inte tro att du är den enda som tror att den inte är något :-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är den inte från en dansk småstad men skriven av en norsk? Ja hursom :)

      Radera
    2. Men om Strindberg skrev en bok i Spanien blev ju inte den spansk ;-). Jaja, min poäng var att inte ens Jantelagen får vi vara stolta över. Men Jantelaget är svenskt: https://www.youtube.com/watch?v=R8QycjN4sKg

      Radera
    3. +1 om det här vred till det i skallen för dig. Det gjorde det för mig i alla fall :D

      Radera
    4. Norrmännen verkar i alla fall inte veta att jantelagen är norsk. Eller att den ens finns. ;) Inte de norrmän jag träffat på i alla fall. De verkar alla tro att de är världsmästare.

      Radera
  3. @Aktiehedonist

    Hade varit mycket intressant att få en beskrivning av vad din edge är mot marknaden??

    Med vänlig hälsning


    Lars

    SvaraRadera