söndag 1 oktober 2017

Månadsrapport september 2017

Varför gör jag en balansräkning?
För att jag vill veta hur mycket jag är värd om jag skulle ta och omvandla alla mina tillgångar till pengar och sedan betala av mina skulder. Kommer jag ha pengar över då? Svaret var deprimerande i början men nu ligger jag äntligen på det gröna och detta året har det gått över förväntan. Det negativa med min balansräkning är att mina tillgångar är fortfarande väldigt koncentrerade till min bostad men det är något jag vill jobba på. Med det sagt så tycker jag inte det är något jättedåligt, vill bara vara mer diversifierad.

Något positivt som den här balansräkningen har fört med sig är att jag har undermedvetet börjat leva på ett sätt som gör att jag alltid försöker öka mitt egna kapital månad för månad. Finns väl en viss tävlingsmänniska i alla som bara vill vara bättre hela tiden.

Målet för 2017 ligger på eget kapital på 400,000 kr. Jag kände att det var ett möjligt mål att slå i början av året och det såg ut som att jag skulle krossa det. Sedan beslutade vi oss för att renovera våran nedanvåning för omkring 130,000 vilket helt klart påverkade detta negativt. Målet ska fortfarande slåss och jag har planerat in en omvärdering av bostaden som säkerligen kommer skjuta värdet i höjden så jag är fortfarande optimistisk till att krossa 400,000 kr.

September 2017. Augusti månad inom parantes.
Totala tillgångar: 1 178 648 kr (1 160 500 kr) +18 148 kr
Totala skulder: 835 616 kr (840 256 kr) 3 140 kr

Totalt ökar mitt egna kapital med 22 788 kr denna månad till totalt 343 032 kr. En total ökning med 76 601 kr detta året.

Anledningen till att ökningen var gigantisk i februari är att huset värderas mycket högre. Nedgångarna i juni och juli är pga renovering som totalt gick på omkring 130,000 kr. Ny värdering av huset kommer i slutet av året och då kommer även staplarna att öka markant.

Soliditet: 29,10% (27,90%)
Bolån: 57,26% (58,48%)
Balanslikviditet: 12,28% (12,44%)
Kassalikviditet: 7,98% (8,03%)




Den/de gröna staplarna är de som är avklarade.


Det börjar kännas bra att min egna soliditet går uppåt. Jag tycker ändå att jag är ganska skuldsatt och jag ska inte krypa under stolen med att jag funderar på att amortera lite extra även om räntan är låg. Jag vill fokusera mer på att öka mitt kontantsparande och i aktier för att öka på mina andra tillgångar. Huset är tyvärr fortsatt en väldigt stor del av tillgångarna då varje bedömning ifrån mäklaren är att värdet går upp. 

Portföljen har gått som föjande:


Fantastiskt dålig start på månaden mest för att jag missuppfattade courtage på franska aktier. Utgick ifrån att de kostade €1 styck men så var ej fallet... Annars hade månaden varit bra och över världsindex.


Mycket av Spiltan är från barnspar och spar där jag regelbundet sätter in pengar. En fond jag känner mig trygg med då innehavet i fonden är bolag jag själv kunnat äga och har ägt. Fördelningen mellan aktier, fonder och utländska tycker jag känns bra. Däremot vill jag minska innehavet i H&M eller genom att öka i de andra.

Hur har era månader varit?


3 kommentarer:

  1. Intressant information! Har själv en balansräkning som är väldigt spännande att uppdatera varje månad. Är dock väldigt försiktig till just värderingar av fastigheter. Just nu känns siffrorna rejält uppblåsta, om 3 mille idag kan ju lätt bli 2 mille om några år. Vår egen värdering tar jag med en nypa salt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, det är den delen av rapporten som är minst trovärdig om man säger som så.

      Däremot så säljer bostäder i området för omkring 1,5 - 1,9 så att lägga in en värdering på strax under 1,1 ser iaf jag som ganska försiktigt. Sedan så får jag månadsvis uppdatering ifrån min mäklare så där ligger ju lite grund bakom också även om hon inte varit hos mig på 1,5 år.

      Radera
  2. Bra att göra en balansräkning, det har jag alltid gjort, ca 3 ggr per år. Jag har även delat upp i tre kategorier: låst kapital (tex hus och bil), investerat kapital, fritt kapital. Det gör det lätt att inse hurpass "fri" man är. Jag slutade jobba för ett år sedan och det var väldigt odramatiskt tack vare koll på läget.

    Hus är ju ett svårt tema, Jag har vid varje tillfälle gjort en egen lätt konservativ värdering samt reducerat med den latenta reavinstskatten.

    SvaraRadera